ماشین‌های اداری

از نیازهای اولیه هر سازمان و اداره‌ای، تهیه و خریداری ماشین‌های اداری بوده که به منظور تسهیل و تسریع انجام امور اداری و دفتری استفاده می‌شوند.

ماشین‌های اداری دارای طیف گسترده‌ای از کاربردها بوده و نیازهای بسیاری را در امور اداری مرتفع می‌نمایند.

از انواع ماشین‌های اداری می توان به انواع چاپگرها، اسکنرها، دستگاه‌های فتوکپی، دستگاه‌های فکس و مواردی از این قبیل اشاره نمود که با توجه به مشخصاتشان و نیاز محیط کار انتخاب شده و برخی نیازهای مشخص را برآورده می‌نمایند.

امروزه انواع ماشین‌های اداری نه تنها در سازمان‌ها و ادارات دولتی مانند مدارس، بانک‌ها، مؤسسات مالی و غیره

مورد نیاز هستند بلکه در دفاتر کار، فروشگاه‌ها و مراکز تجاری نیز بسیار مورد استفاده هستند.

دستگاه چاپگر یا پرینتر و دستگاه اسکنر از جمله پرکاربردترین ماشین‌های اداری بوده که این نوع از ماشین‌های اداری در منازل و دفاتر کاری خصوصی نیز بسیار پرکاربرد می‌باشند.

به طور کلی می‌توان گفت امروزه بخش مهمی از دفاتر کار مدرن، انتخاب و استفاده از ماشین‌های اداری هستند.

استفاده از این تجهیزات موجب منظم شدن امور، انجام سریع‌تر و راحت‌تر کارها شده و امروزه بدون آن‌ها، انجام امور تقریباً غیرممکن است.

در انتخاب نوع ماشین‌های اداری، نوع کاربرد مورد نیاز کاربر، قیمت و برند تولیدکننده مهم و تأثیرگذار است.

امروزه ماشین‌های اداری با قیمت‌ها و کارکردهای متنوع تولید و به بازار عرضه شده‌اند.

مهمترین عامل در انتخاب ماشین‌های اداری، نوع نیاز کاربر است.

به طور مثال برای حجم چاپ بالا و با سرعت، پرینتر لیزری، برای چاپ کارهای گرافیکی و تبلیغاتی، مصارف خانگی و تعداد چاپ کم، پرینترهای جوهرافشان مناسب هستند.

ماشین‌های اداری

انواع ماشین‌های اداری

ماشین‌های اداری به عنوان پرکاربردترین لوازم دیجیتالی، انواع مختلف و متنوعی دارند.

از انواع آن‌ها می‌توان به دستگاه‌های فتوکپی، اسکنرها، دستگاه‌های فکس و پرینترها اشاره نمود که هر کدام نیز به انواع مختلفی به لحاظ کارایی، کیفیت و قیمت تقسیم می‌شوند.

به طور مثال در مورد پرینترها، انواع مختلف پرینتر سه بعدی، چاپ عکس، چاپ کارت، پرینترهای لیزری، جوهرافشان و سوزنی را می‌توان نام برد.

چاپگرها یا پرینترها از انواع ماشین‌های اداری هستند که وجود آن‌ها در دفاتر کاری بسیار ضروری و پرکاربرد است.

وظیفه اصلی پرینترها چاپ اطلاعات در قالب متن و تصویر بوده که به صورت رنگی یا سیاه و سفید انجام می‌شود.

از دیگر دسته‌یندی های پرینترها، پرینترهای جوهرافشان، پرینترهای لیزری، چندکاره، سوزنی و قابل حمل را می‌توان نام برد که با توجه به نوع نیاز کاربر انتخاب می‌شوند.

اسکنرها از دیگر ماشین‌های اداری پرکاربرد هستند که به منظور تهیه نسخه دیجیتال از اسناد و مدارک کاغذی و مسطح استفاده می‌شوند. اسکنرها معمولاً در انواعی مانند اسکنر دستی، اسکنر مسطح و اسکنر فیدردار تهیه و تولید می‌شوند.

از دیگر ماشین‌های اداری می‌توان دستگاه کپی و دستگاه فکس را نام برد.
دستگاه فکس به منظور ارسال و دریافت مدارک کاغذی از طریق خطوط تلفن استفاده می‌شود.

به منظور ارسال، کاغذ حاوی اطلاعات را وارد دستگاه کرده و پس از اسکن ارسال می‌نماید و جهت دریافت نیز اطلاعات انتقال داده شده توسط خط تلفن را بر روی کاغذ پرینت می‌کنند.

دستگاه کپی که از پرکاربردترین ماشین‌های اداری بوده که در انواع مختلف لیزری و جوهرافشان و به صورت رنگی یا سیاه و سفید عرضه می‌گردند.

وظیفه دستگاه کپی، تهیه نسخه کاغذی دیگری از مدارک کاغذی موجود می‌باشد.

امروزه دستگاه‌ها و ماشین های اداری متنوعی توسط برندهای مختلف تولید شده‌اند که امکان انجام تمامی موارد ذکر شده را به صورت هم‌زمان دارا می‌باشند و با خرید یک دستگاه می‌توان تمام امور مورد نیاز اداری از قبیل چاپ، کپی، اسکن و فکس را انجام داده و فضای کمتری را در دفاتر خود اشغال نمود.

ماشین‌های اداری

 تولیدکنندگان ماشین‌های اداری

امروزه به دلیل تنوع بالای برندهای تولیدکننده ماشین‌های اداری و وجود قیمت‌های متفاوت، به منظور خرید ماشین‌های اداری باید دقت و تحقیقات کافی به کار بست. برندهای متنوعی در دنیا انواع ماشین‌های اداری را تولید و عرضه می‌نمایند.

از جمله این برندها، اچ پی (HP)، کنون (Canon)، توشیبا (Toshiba)، شارپ(SHARP)، اپسون (Epson)، برادر (Brother)، سامسونگ (Samsung)، زیراکس (Xerox) و ریکو (Ricoh) می‌باشند.

هر کدام از این برندها نیز تنوعی از این ماشین‌های اداری با نام و مدل‌های متفاوت متناسب با نیاز روز دنیا و کاربران به بازار ارائه می‌دهند.

این برندها معمولاً دارای دفاتر نمایندگی و خدمات پس از فروش در شهرهای مختلف ایران بوده و آماده ارائه خدمت به مشتریان و کاربران این دستگاه‌ها هستند.

در دنیای امروز به دلیل نیاز به ماشین‌های اداری تقریباً در تمام محیط‌های کاری و حتی خانگی، بازار مناسبی برای خرید و فروش این تولیدات فراهم شده‌ که به صورت حضوری یا اینترنتی توسط متقاضیان خرید، بررسی و تهیه می‌گردند.

متقاضیان خرید این محصولات به کسب اطلاعات کافی جهت خرید محصول مدنظر و دارای بالاترین کاربرد با توجه به نیاز خود نیاز داشته که باید توسط فروشندگان در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

همچنین از موارد مهم دیگر در خرید، اطمینان خریدار از ارائه خدمات پس از فروش آن محصول می‌باشد.